Usein kysytyt kysymykset

Proftest SYKEn toimintaan liittyviä usein kysyttyjä kysymyksiä vastauksineen. Kysymykset on jaoteltu alla oleviin kuuteen aihepiiriin. 
 

Ilmoittautuminen ja asiakastiedot | ProftestWEB | Näytteet | Tulokset | Raportti | Palautteet 
 

Ilmoittautuminen ja asiakastiedot

Mistä löydän tietoa vuosiohjelmastanne?

  • Vuosiohjelmamme on nähtävissä Vuosiohjelmat -sivulla. Samalta sivulta löytyy pitkän aikavälin toimintasuunnitelmamme (ei-sitova).

Unohdin ilmoittautua ajoissa, voinko ilmoittautua jälkikäteen? 

  • Ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen, muutaman päivän sisään, voitte hyvin todennäköisesti edelleen ilmoittautua. Mikäli aikaa on kulunut enemmän, tilannetta tarkastellaan tapauskohtaisesti. Molemmissa tapauksissa ottakaa yhteyttä proftest@syke.fi ja lähetämme teille lisätietoa. 

Ilmoitus- tai näytekirjeissä on ristiriitaisia tietoja?

  • Ottakaa yhteyttä asiasta proftest@syke.fi. Selvitämme asian ja korjaamme tarvittaessa kirjeet, toimitamme ne sähköpostitse osallistujille ja lataamme ne ProftestWEBiin.

Voinko peruuttaa ilmoittautumiseni? 

  • Ilmoittautuminen on sitova, mutta poikkeustilanteessa sen voi perua ilman kustannuksia viimeistään kaksi viikkoa ennen näytteiden toimitusta. Tämän jälkeen osallistujalta peritään 70 % osallistumismaksusta.  

Minne ilmoitan yhteyshenkilö- tai osoitemuutoksista?  

  • Ottakaa yhteyshenkilömuutoksista yhteyttä proftest@syke.fi.
  • Osoitemuutokset voitte ilmoittaa ProftestWEBissä Asiakastiedot-välilehdellä.

ProftestWEB

Minulla ei ole käyttäjätunnuksia ProftestWEBiin. 

  • Mikäli laboratorionne on aiemmin osallistunut pätevyyskokeisiimme, ottakaa yhteyttä proftest@syke.fi ja annamme sinulle sisäänkirjautumisoikeudet.
  • Mikäli laboratorionne ei ole aiemmin osallistunut pätevyyskokeisiimme, voitte tehdä pätevyyskoekierrostilauksen ilman sisäänkirjautumista. Valitkaa ProftestWEBissä välilehti Tilaukset ja kierros, mille haluatte ilmoittautua. Täyttäkää omat tietonne huolella. Tilaus on sitova. Annamme tilauksenne käsittelyn yhteydessä teille sisäänkirjautumisoikeudet.

ProftestWEB käyttäjätunnus ei toimi?

  • Mikäli salasananne on unohtunut, voitte palauttaa salasananne ProftestWEBin sisäänkirjautumissivun Salasanan palautus -toiminnon kautta. Voitte tämän jälkeen luoda uuden salasanan sähköpostista löytyvän linkin avulla.
  • Jos salasanan luomisen ohjesähköpostia ei löydy, kannattaa tarkistaa myös sähköpostin roskapostilaatikko.
  • Mikäli verkkoselaimessa tuntuu olevan ongelmaa, kannattaa kokeilla ProftestWEBin toimintaa toisella selaimella (Chrome, Firefox, Edge).
  • Verkkoselaimen työasemakohtaiset palomuuriasetukset voivat aiheuttaa ongelmia ProftestWEBin toiminnassa. Emme pysty vaikuttamaan näihin asetuksiin, ottakaa yhteyttä omaan ICT-tukeenne.
  • ProftestWEBin käyttäjätunnus on henkilökohtainen. Jos sinulta puuttuu henkilökohtainen käyttäjätunnus, ottakaa yhteyttä tunnuksen avaamiseksi proftest@syke.fi
  • Ottakaa tarvittaessa yhteyttä proftest@syke.fi

ProftestWEB ei reagoi eikä anna jatkaa käyttöä.

  • Mikäli asiointinne sivustolla jää pidemmäksi aikaa kesken (> 30 min), istuntonne vanhenee ja järjestelmä kirjaa teidät ulos. Ongelma ratkeaa päivittämällä verkkoselaimen sivunäkymä (ctrl + R tai F5) ja uudelleen sisäänkirjautumalla. 

Näytteet

Näytteet eivät ole saapuneet, mitä teen?

  • Tarkistakaa ilmoittautumiskirjeessä ilmoitettu näytteiden viimeinen saapumisajankohta (myös mahdollinen kellonaika).
  • Mikäli näytteet eivät ole saapuneet edellä mainittuun ajankohtaan mennessä, ottakaa yhteyttä puhelimitse pätevyyskokeen tekniseen toteutukseen. Yhteystiedot löytyvät ilmoittautumiskirjeen kappaleesta 1 Järjestäjä.
  • ​​​​​​​Asiasta voi tarvittaessa ilmoittaa myös proftest@syke.fi.

Osa näytteistä on rikkoutunut tai puuttuu, mitä teen?

  • Ilmoittakaa tiedot ja mahdolliset puutteet näytteiden saapumisilmoituksen kautta. Linkki ilmoitukseen löytyy näytekirjeestä.
  • ​​​​​​​Ottakaa tarvittaessa puhelimitse yhteyttä pätevyyskokeen tekniseen toteutukseen. Yhteystiedot löytyvät kirjeistä. Asiasta voi ilmoittaa myös proftest@syke.fi.

Haluan tilata lisää käynnissä olevan kierroksen näytteitä. Mitä teen? 

  • Mikäli näytteitä on vielä saatavilla, voimme toimittaa näytteitä. Ottakaa yhteyttä proftest@syke.fi. Näytteiden hinnat ja ylimääräiset toimituskulut lisätään laskutukseen.   

Voinko tilata näytteitä vielä edellisiltä kierroksilta?

  • Kierrosnäytteitä on mahdollista tilata jälkikäteen. Proftest SYKE säilyttää näytteitä loppuraportin julkaisuun asti ja hyvin säilyviä näytteitä säilytetään 2 vuotta. Näytteistä peritään näytteiden hinta ja toimituskulut. Ottakaa yhteyttä proftest@syke.fi.

Tulokset

Voinko toimittaa tulokset myöhässä?

  • Kierrokselle annettu toteutusaikataulu pyritään pitämään mahdollisimman tarkasti, mistä syystä myöhässä toimitettuja tuloksia ei yleensä voida ottaa mukaan tulosten käsittelyyn. Erityistapauksessa voitte ottaa yhteyttä proftest@syke.fi

Tuloslomaketta ei löydy ProftestWEBistä tai se ei toimi?

  • Joillakin kierroksilla tulokset raportoidaan esimerkiksi Excel-tiedostolla, jolloin ProftestWEBin tulostaulukko ei ole käytössä. Näissä tapauksissa ProftestWEBissä tulostaulukko näkyy, mutta sinne ei pysty syöttämään tuloksia (valitettavasti emme saa sitä kyseisissä tapauksissa piilotettua).
  • ​​​​​​​Verkkoselaimen työasemakohtaiset palomuuriasetukset voivat aiheuttaa ongelmia ProftestWEBin toiminnassa. Emme pysty vaikuttamaan näihin asetuksiin, ottakaa yhteyttä omaan ICT-tukeenne.
  • Jos ProftestWEBin tulostaulukkoa ei löydy tai se ei toimi, ottakaa yhteyttä proftest@syke.fi. Selvitämme tilanteen mahdollisimman nopeasti.

Haluaisin raportoida kahdet tulokset. Mitä teen? 

  • Ottakaa yhteyttä proftest@syke.fi ja luomme teille toisen tilauksen. Perimme jokaisesta lisätuloskäsittelystä kuluina 40 % perusmaksusta.

Voinko korjata tuloksiani? (Tulokset on esimerkiksi raportoitu virheellisesti tai väärässä yksikössä)

  • Raportoituja tuloksia voi muokata ProftestWEBissä tulosten palautuksen määräajan päättymiseen asti. Mikäli tulosten korjaamisen kanssa on ongelmia, ottakaa yhteyttä proftest@syke.fi.
  • Alustavan tulosraportin julkaisun jälkeen osallistujatuloksia korjataan tulosaineistoon vain siinä tapauksessa, että järjestäjä on tulkinnut tuloksia virheellisesti. Osallistujan korjaamille tuloksille annetaan kirjallinen menestymisen arviointi loppuraportissa.

Miten lasken z-arvon?

  • Proftest asiakasohjeen liitteessä 3 on ohjeistus z-arvon laskemiseen.
  • Pätevyyden arvioinnissa käytettävä z-arvo lasketaan osallistujan ilmoittamasta tarkasta arvosta. Loppuraportin tulostaulukossa näkyvä osallistujan tulos voi poiketa keskiarvolaskennasta tai raportilla näytettävien desimaalien lukumäärän johdosta laboratorion raportoimasta tarkasta arvosta. Tämän vuoksi loppuraportin tietojen perusteella manuaalisesti laskettu z-arvo voi erota raportoidusta z-arvosta

Miten löydän kierroskohtaisen osallistujatunnuksemme?

  • Kierroskohtainen tunnuslukunne löytyy ProftestWEBistä:
    Sisäänkirjautuminen > Valitse Omat kierrokset >  Valitse Tilaukset (vasemmassa laitapalkissa). Tilaukset-sivulla on taulukko, mistä löytyvät kierrososallistumistenne tunnusluvut.
  • Kierroskohtainen tunnuslukunne löytyy ProftestWEBistä myös täältä: Sisäänkirjautuminen > Valitse Omat kierrokset > Valitse haluamasi kierros listalta > Tunnusluku löytyy Tulokset-taulukosta, Osall.nro sarakkeesta.

Raportti

Milloin osallistujille toimitetaan alustava tulosraportti? 

  • Kierroksen alustava tulosraportti toimitetaan yleensä kahden viikon kuluessa osallistujatulosten palautuksesta. Kierroskohtaisesti ilmoitetaan alustavan tulosraportin tarkempi julkaisuajankohta (viikon tarkkuudella). Julkaisun jälkeen alustava tulosraportti on saatavilla myös ProftestWEBin kierroskohtaiselta sivulta (poikkeuksia joidenkin kierrosten osalta). Alustava tulosraportti toimitetaan liitetiedostona siihen sähköpostiosoitteeseen, jolla kierrokselle on ilmoittauduttu.

    Alustava tulosraportti on luottamuksellinen.

Milloin kierroksen loppuraportti julkaistaan?

  • Kierroksen loppuraportti julkaistaan keskimäärin 3-4 kuukautta näytteiden toimittamisen jälkeen. Kierroskohtaisesti ilmoitetaan loppuraportin tarkempi julkaisuajankohta (kuukauden tarkkuudella). Julkaisun jälkeen loppuraportti on saatavilla ProftestWEBin sekä Proftest SYKEn verkkosivujen kautta (Raportoidut pätevyyskokeet). Osallistujia tiedotetaan raportin julkaisusta sähköpostitse. 

Palautteet 

Miten voin antaa palautetta?

  • Palautetta ja kysymyksiä voi toimittaa sähköpostitse proftest@syke.fi.
  • ​​​​​​​Osallistujien palautteita ja kysymyksiä kerätään kierroskohtaisesti ja ne julkaistaan vastineineen loppuraportissa.
  • Palautetta voi antaa myös ProftestWEBn kautta.
  • Vertailumittaustoimintaa koskeva yleispalaute pyydetään toimittamaan laboratorionjohtaja Tero Eklinille (etunimi.sukunimi@syke.fi).

 

Julkaistu 21.3.2022 klo 11.00, päivitetty 6.10.2022 klo 7.41
Aihealue: